Poslední výuková jednotka by měla poskytovat prostor pro dostatečné opakování získaných dovedností. Kromě komplexního pohybu na běžkách prostřednictvím jednotlivých způsobů můžeme zvolit i hry nebo závody, které využívají běžecké lyžování.
Štafety
- Prostředí: upravená stopa na rovině
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 30 minut
Učitel rozdělí žáky po 3-4 žácích do družstev a vyznačí terčíky start a cíl ve vzdálenosti zhruba 25 metrů (či dle uvážení). Tyto štafety zařazujeme ve chvíli, kdy už žáci prošli klasického běžeckého lyžování i bruslení. Cílem je vyzkoušet si všechny možné způsoby (střídavý běh dvoudobý, soupažný běh jednodobý, jednostranné bruslení, oba způsoby oboustranného bruslení).
Brännball na běžkách
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek, létající talíře 10ks, terčíky
- Časová náročnost: 30 minut
Učitel/instruktor rozdělí žáky na 2 družstva (chytače a házející) a určí hrací plochu s ochrannými zónami na obou kratších stranách. Házející se rozmístí s létajícími talíři v ochranné zóně, zatímco chytači zaujmou pozice v hracím poli. Na pokyn házející vrhají talíře do hracího pole a zároveň se snaží přeběhnout na druhou stranu přes pole, kde se chytači pokoušejí zachytit talíře. Chytači, kteří získají talíř, mohou vyřadit protihráče dotykem talíře. Hráči, kteří úspěšně přeběhnou na druhou stranu, se otočí a pokusí se vrátit zpět bez dotyku talíře. Tento postup se opakuje třikrát, poté se spočítají hráči, kteří se dokázali vyhnout chytačům, a jejich počet se převede na body. Poté se role mezi chytači a házejícími prohodí. Vyhrává tým s vyšším počtem bodů.
Zdroj: Koudela (2013)
Biatlon
- Prostředí: volná plocha, upravená stopa (nejlépe okruh) + menší okruh (i neupravený)
- Vybavení: lyže, hůlky, 5× gymnastické obruče, 15× tenisáky
- Časová náročnost: 45 minut
Učitelé/instruktoři připraví střelnici složenou z několika stanovišť, přičemž počet stanovišť odpovídá počtu družstev. Na každém stanovišti vyznačí čáru pro střelbu (hod) a umístí tam tři tenisové míčky. V závislosti na věku účastníků rozmístí do určité vzdálenosti gymnastické kruhy, které slouží jako terče. Nedaleko střelnice je vymezeno trestné kolo o délce 50 metrů. Účastníci jsou rozděleni do vyrovnaných družstev, přičemž každý člen zná své pořadí ve štafetě. Všichni první běžci se postaví na startovní čáru. Po startovním signálu oběhnou stanovený okruh a poté dorazí na střelnici, kde házejí tenisové míčky do kruhů. Za každý neúspěšný hod musí běžet jedno trestné kolo. Po dokončení střelby běží do cíle a předávají štafetu dotykem dalšímu členovi družstva. Vítězem se stává družstvo, které jako první dokončí celý závod.
Zdroj: Koudela (2013)
Závody v běžeckém lyžování
- Prostředí: upravená stopa, volná plocha
- Vybavení: lyže, hůlky, případně vybavení na stanoviště
- Časová náročnost: 30–120 minut
Poslední den můžeme zvolit i hromadný závod chlapců/dívek v běžeckém lyžování na několik disciplín, případně volným způsobem na adekvátní vzdálenost dle uvážení. Důležité je, ale žáci měli k dispozici příjemný terén a upravenou stopu. Doporučujeme žáky rozdělit i podle výukových skupin a zdatnějším vzdálenost zvýšit, jelikož časový rozdíl v absolvování trati bývá velmi značný.
Závod můžeme koncipovat jako ryze běžecký, ale můžeme ho pojmout i jako delší aktivitu s několika stanovišti, které žáci budou muset absolvovat. Stanoviště mohou být následující (podle počtu učitelů/instruktorů):
- hod sněhových koulí/tenisáků na terč
- hod sněhových koulí na pohyblivý cíl
- objet kruh na historických lyžích (alespoň 2 páry s řemínky)
- znalostní otázky na bodové hodnocení
Zdroj: vlastní
Orientační běh dvojic na běžeckých lyžích
- Prostředí: volná plocha, upravená a neupravená stopa – musí být vhodná síť cest, které je možné projet na běžkách, či větší členitá zasněžená louka
- Vybavení: lyže, hůlky, předem připravená mapa, malé orientační lampiony (nebo krepové papíry s čísly atd.), improvizované mapníky (A4 euroobal se šňůrkou na krk), dobrovolně buzola do dvojice
- Časová náročnost: 180 minut (dopoledne/odpoledne) podle časového limitu
Poměrně náročnou aktivitou na přípravu, která ale poskytuje adekvátní dobrodružství, představuje orientační běh dvojic na běžeckých lyžích. Učitel však musí předem vytipovat místo, kde se běh uskuteční a připravit i mapu (s vyznačeným startem, cílem a kontrolami s volným pořadím) a záznamový papír pro kleště (či zápis čísel nebo odpovědí propiskou). Kontroly mohou být jak číselné, tak mohou spočívat i ve znalostních otázkách (první pomoc, pohyb v krajině, historie lyžování, lyžařské vybavení…).
Jelikož se jedná o orientační běh, kde žáci nejsou pod přímým dozorem učitele (záleží na terénu), musíme dbát na bezpečnost. Všichni žáci musí mít uložené číslo na učitele pro případ nouze a stažené mapové podklady pro danou oblast. Zároveň je vhodné večer před orientačním během žáky s mapami seznámit a naučit je s nimi pracovat prostřednictvím večerní přednášky o pohybu v přírodě pomocí mapy, případně i s využitím buzoly.
Žáky necháme rozřadit do dvojic (nebo dvojice vytvoříme podle uvážení), napíšeme startovní čas na mapu a vypouštíme po dvojicích v rozestupech. Kategorie pro vyhlášení mohou být chlapci/dívky/smíšené dvojice atp. podle složení účastníků.
Ukázka mapových podkladů pro lyžařský kurz 2. stupně na Benecku (pro nedostatek sněhu běžecký).
Zdroj: vlastní
Běžecká rallye
- Prostředí: volné prostranství a terén
- Vybavení: lyže, hůlky, obruče, mety pro vytyčení trasy, míč
- Časová náročnost: 30 minut
V terénu a volném prostranství učitelé vytyčí trať a připraví různá stanoviště, která žáci absolvují. Trať postupně absolvují všichni žáci zadaným způsobem běhu nebo přesunu a při jejím zdolávání plní na stanovištních zadané úkoly.
Úkoly na obratnost:
- přeběh krátkého úseku s míčem sevřeným nohama,
- přenos sněhových koulí na vodorovných holích bez přidržování rukama,
- hod koulí do vodorovného terče.
Úkoly na tvořivost:
- složit verš obsahující název místa, kde se nacházíme,
- vybudovat zvíře ze sněhu,
- vyšlapat do sněhu květinu,
- vytvořit sněhovou plastiku.
Úkoly na odhad:
- jaký má obvod určený strom,
- donést jeden kilogram sněhu,
- určit nadmořskou výšku,
- odhadnout počet stromů v daném úseku,
- kolik je v údolí lyžařských vleků.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)