Herní aktivity
Didaktické hry bychom mohli chápat jako záměrnou, uvědomělou a organizovanou pohybovou aktivitu jednoho či více lidí s předem dohodnutými pravidly, které účastníci dodržují. Didaktická hra směřuje za účelem a její děj je uzavřený. Charakteristickým prvkem je zainteresovanost účastníků, vysoká motivace a emoce. Žáci musí řešit různé herní situace, dodržují dohodnutá pravidla a smysl pro fair play. Důležitou součástí didaktické hry je formování osobnosti prostřednictvím samotné hry a herních situací, rozvíjením vůle a charakteru.
Rozdělení kategorií:
Rozdělení kategorií:
- Hry na přivykání si kvýzbroji,
- hry na zahřátí, přivykání si k lyžím a pohybu na lyžích,
- hry na nácvik skluzu a rovnováhy,
- hry na nácvik zastavení,
- hry na nácvik odšlapování,
- hry a cvičení na rozvoj techniky,
- hry na procvičování techniky bruslení,
- delší aktivity, hry a závody.
Hry na přivykání si k výzbroji
Hry na přivykání si k výzbroji
Učitel/instruktor by před samotnou hrou měl žákům ukázat typy lyží a holí včetně předvedení připnutí, odepnutí a navlékání poutek holí na ruku. Po instruktáži přecházíme k jednotlivým hrám, které mají za úkol několikrát vyzkoušet nasazování lyží a hůlek.
Obraty
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže, hůlky
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel dá žákům pokyn, aby se rozmístili v prostoru s dostatečným rozestupem. Podle učitele, který zvolá určitý obrat ho žáci co nejrychleji provedou. Učitel dává nejrychlejším třem žákům body. Vyhrává žák s nejvyšším počtem bodů po ukončení soutěže.
Možné obraty:
- 3 obraty s co nejméně přešlápnutí
- Obrat 360° co nejrychleji
- Obrat o 360° (různé způsoby)
- 2× se otočit kolem své osy
- Kombinace 2-3 obratů
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)
Štafeta – připnutí lyží
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže, hůlky
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel/instruktor rozdělí děti do družstev a rozmístí barevné terčíky na vzdálenost zhruba 30 metrů (dle uvážení), kde žáci v družstvu srovnají lyže do řady a postaví se s hůlkami do zástupu (nebo dvojzástupu – mohou pro urychlení štafety vyrazit dva najednou). Po startu běží s hůlkami (hůlky používají k odpichu už v běhu) k lyžím, připnou si je a běží na lyžích zpět k předání štafety. Štafeta končí proběhnutím posledního člena družstva. Opět můžeme využít různé varianty dle uvážení.
Zdroj: vlastní
Štafeta – navléknutí poutek
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže, hůlky
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel/instruktor rozdělí děti do družstev a rozmístí barevné terčíky na vzdálenost zhruba 30 metrů (dle uvážení) a připraví na metu pouze jedny hole. Žák z družstva po startu vyběhne bez holí, navlékne správně poutka a s pomocí holí běží zpět libovolným způsobem, kde předá hole dalšímu žákovi. Ten je opět zanechá zapíchnuté na metě a pokračuje zpět bez holí k družstvu. Vyhrává družstvo, které se nejdříve vystřídá.
Zdroj: Koudela (20013)
Hromada
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže, hůlky
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel rozmístí terčíky do dvou čar – jednu jako startovní/cílovou a druhou jako metu tak, aby žáci mohli rozmístit své lyže a hůlky mezi tuto metu. Žáci se seřadí na start zhruba proti svým lyžím a čekají na start. Po odstartování běží k lyžím a hůlkám, kde si je připnou, navléknou poutka a libovolným způsobem běží zpět. Vyhrává nejrychlejší z nich.
Zdroj: vlastní
Umělci
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže, hůlky
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel nebo sami žáci vymezí prostor o zhruba 3×3 metrech, do kterého mají jednotliví žáci za úkol vytvořit obrázek pomocí lyží a hůlek. Po skončení si žáci díla rychle projdou a mohou zhodnotit.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)
Hry na zahřátí, přivykání si k lyžím a pohybu na lyžích
Hry na zahřátí, přivykání si k lyžím a pohybu na lyžích
Hry na zahřátí slouží pro zahřátí organismu ve chvíli, kdy potřebujeme žáky aktivovat a případně zpestřit výuku lyžování. Jedná se většinou o hry běhací, které můžeme absolvovat buď bez lyží, nebo s lyžemi, což může být i největší změnou. První den můžeme lyže ještě odložit (dle rozdělení žáků). Další den můžeme vyzkoušet hru na babu s lyžemi nebo využít vhodnou hru z jiné kategorie, protože každý pohyb na lyžích, který žák absolvuje mu přidává na zkušenosti a trénuje rovnováhu a pohyb na lyžích.
Molekuly na běžkách
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Jedná se o známou hru molekuly, kdy žáci jsou rozmístěni na volné ploše na lyžích a bez hůlek. Učitel zahlásí číslo od dvou do pěti (podle poštu žáků). Děti se seskupí do hloučků podle vyhlášeného čísla.
Zdroj: vlastní
Kontinenty – kámen, nůžky, papír
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel zapíchne 5 hůlek do pětiúhelníku ve vzdálenosti asi 10 metrů. Jednotlivé hůlky určují kontinenty, po kterých budou žáci běhat. Začínají na první domovské hůlce, které můžeme říkat třeba Antarktida. Hrají v jakýchkoliv dvojicích kámen, nůžky, papír a výherce se posouvá na další kontinent (po směru hodinových ručiček nebo proti), kde opět hraje s jakýmkoliv jiným žákem. Pokud vyhraje, posouvá se na další kontinent, ale pokud prohraje, musí se o jeden kontinent vrátit. Pokud se dostane až na domovský kontinent, započítává si bod a hraje znovu. Hru ukončíme po zhruba 5–10 minutách dle toho, jak moc žáky baví. Vyhrává žák s co největším počtem bodů.
Zdroj: vlastní
Modifikace her na babu
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Při této hře musíme mít vhodné podmínky, volíme volné prostranství s dostatečnou plochou, která by měla být vymezená hůlkami či jinak zřetelnou formou. Můžeme volit hned několik variant, které lze v průběhu hry střídat pro zpestření.
- Klasická hra na babu: Chytá jeden či dva hráči se změnou při chycení.
- Na Mrazíka: při chycení žák zmrzne a pokračuje ve hře po osvobození prostřednictvím jiného hráče (objede kolem dokola, udělají spolu několik dřepů, vyřeší matematický příklad apod.).
- Do řady: Chycený se chytá za ruku a tvoří řadu žáků, která se nesmí rozpojit a chytá společně další hráče. Hra končí chycením posledního žáka.
- Pneumatiky: Vybereme 1–3 žáky, kterým říkáme špendlíky, a viditelně je označíme. Ostatní žáci se stanou pneumatikami. Špendlíky mají za úkol dotykem „propíchnout“ co nejvíce pneumatik. Propíchnutá pneumatika si sedne do dřepu a „zasyčí.“ Pneumatiky se mohou vrátit do hry, pokud je jiná pneumatika „dofoukne“ tím, že udělá 5 dřepů (Koudela, 2013).
Na čerty
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek, krepový papír
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel/instruktor rozdá žákům ocásky z krepového papíru, které si žáci zastrčí tak, aby ocásek koukal zhruba 30 cm. Hráči hrají na předem vytyčeném území. Účelem je ukrást co nejvíce ocásků spoluhráčů.
Hru je vhodné hru koncipovat tak, aby všichni hrály po celou dobu hry, tzn. vymezit pravidla následujícím způsobem: hráč pokračuje i bez ocásku, vyhrává po ukončení hry instruktorem ten, kdo sesbíral co největší počet.
Zdroj: vlastní
Červení a bílí
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek, krepový papír
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel rozdělí obdélníkové hřiště na dvě poloviny a ve vzdálenosti 2 metry od středové čáry jsou na obou stranách vyznačené čáry, na kterých stojí žáci zády k době (nebo bokem). Učitel vyvolává červení/bílí a družstva na to reagují. Pokud zvolá červení, začnou pronásledovat bílé, kteří se snaží uprchnout za hranice hřiště. Délku hřiště určujeme podle vyspělosti lyžařů a zkušenosti v průběhu hry. Za každého chyceného má družstvo bod. Po skončení vyhrává družstvo s vyšším počtem bodů.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)
Cestičky
- Prostředí: volná plocha, neupravený terén
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 15 minut
Určení žáci (cestáři) vyšlapou cestičky pomocí lyží ve sněhu, ostatní je následují. Cestáři mohou být kreativní a cestičky různě proplétat. Jakmile jsou cesty hotové, začíná hra. Jedná se o klasickou honičku s vyřazováním anebo trestem (5 dřepů k navrácení do hry) s předem určenými chytači. Nikdo si však nesmí zkracovat cestu tím, že by přeskočil z jedné pěšinky na druhou, aby unikl chytači.
Zdroj: Koudela (2013)
Sněhové koule
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 15 minut
Nejdříve všichni žáci udělají dostatek sněhových koulí na startovní čáru. Učitel/instruktor rozdělí žáky do dvou družstev a označí i cílovou čáru (například 50 metrů). Jedno družstvo se seřadí před startovní čáru (bez hůlek) a po odstartování bude do ukončení hry instruktorem převážet sněhové koule. Všichni převozí sněhové koule zpět na startovní čáru, případně se startovní s cílovou čárou prohodí, načež se družstva vymění a celý proces se opakuje. Vyhrává družstvo, které převezlo více sněhových koulí.
Inspirace: Lepková a kol. (2019)
Lanovka
- Prostředí: volná plocha (rovinatá)
- Vybavení: lyže bez hůlek, dostatečně dlouhé lano (2×), mety
- Časová náročnost: 15 minut
Učitel rozdělí žáky na 2 družstva a umístí startovní a cílovou metu v poloviční délce lana. Družstva dostanou za úkol se rozdělit na poloviny, přičemž jedna polovina jede na startovní čáru, druhá na cílovou. Mezi sebou mají natažené lano. Cílem hry je, aby se žáci postupně ve skupině na laně přetáhli k cílové metě tak, aby žáci, kteří byli na startu, skončili v cíli a naopak. Lano musí být umístěné tak, aby jeho polovina byla u startu a konec lana v cíli. Hra začíná tak, že žáci z cíle týmově vytáhnou k sobě žáka ze startu, který se drží lana. Další žák z cíle se chytí středu lana a nechá se přetáhnout žáky ze startu do jejich skupiny. Hra končí ve chvíli, kdy jsou všichni žáci ze startu v cíli a naopak. Vyhrává rychlejší družstvo.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)
Bum
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Žáci jsou rozmístění v kruhu, učitel je ve středu. Žáci jedou v kruhu a učitel může dávat několik povelů. Na povel „bum“ žáci spadnou na vnější stranu kruhu. Na povel „změna“ se musí otočit a pokračovat v opačném směru a na povel „dřep“ udělají rychlý dřep a pokračují v jízdě. Můžeme přidat i povel „po jedné“, kdy žáci budou odšlapovat vnější lyží z kruhu a povel „otočka“, kdy se otočí o 360°.
Hru doporučujeme zařadit na konec vyučovací jednotky, aby žáci nebyli promáčení.
Inspirace: Lepková a kol. (2019)
Hry na nácvik skluzu a rovnováhy
Hry na nácvik skluzu a rovnováhy
Skluz a rovnováha při skluzu jsou jedním ze stěžejních prvků, které odlišují začátečníka od zkušeného lyžaře. Začátky můžeme trénovat pomocí cvičení na místě, ale co nejrychleji bychom měli přejít na dynamická cvičení hravou formou a pomocí her.
Holubička
- Prostředí: volná plocha/stopa
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Soutěž spočívá v jízdě po jedné noze. Vybíráme místo, kde je dostatečný počet stop a pokud možno, určitě skupinky a několik velitelů, kteří budou dohlížet na chod hry a fair play. Žák se rozjede a na určitém místě vyznačeném viditelně hůlkou přesune váhu na jednu lyží, po které jede co nejdéle zvládne. Místo dojezdu nebo ztráty rovnováhy si označí svoji hůlkou, větví nebo jinak. Každý má několik pokusů na jednu nohu a na druhou. Cílem hry na nácvik rovnováhy a skluzu po jedné lyži.
Opice
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Pro rovnováhu můžeme použít i statické cvičení na místě. Žáci se rozmístí v prostoru tak, aby měli mezi sebou dostatečné rozestupy. Učitel se postaví před žáky a provádí různé skoky, obraty a jiné pohybové úkony, které jsou koordinačně složitější a které žáci napodobují.
Lyžaře můžeme rozdělit také do dvojit, trojic, skupinek, kdy jeden provádí pózy a zbytek opakuje.
Inspirace: Lepková a kol. (2019)
Další hry k nácviku skluzu
K nácviku skluzu můžeme využít kteroukoliv honičku na zahřátí, kterou však modifikujeme tak, že budou mít žáci připnutou pouze jednu lyži. Před začátkem hry jim připomeneme účel, totiž že by se měli snažit co nejvíce klouzat po jedné lyži, aby byly co nejrychlejší. Tak budou zároveň trénovat skluz i rovnováhu.
Můžeme využit cestičky, hru na babu, na Mrazíka i různé jiné honičky, kde žáci musí vyvinout rychlost před babou a jsou tak motivovaní být co nejrychlejší.
Hry na nácvik odšlapování
Hry na nácvik odšlapování
Ocásek
- Prostředí: mírný sjezd na větší ploše
- Vybavení: lyže bez hůlek (později s hůlkami)
- Časová náročnost: 10 minut
Žáci se rozdělí do zhruba stejně zkušených dvojic. Jeden bude velitel, druhý bude následovat velitele, který udává rychlost a směr. Přitom směr mění pomocí odšlapování, proto je důležité využít vhodného terénu v podobě jen mírného sjezdu. První pokus bychom měli absolvovat bez hůlek, aby při pádu žáci hůlku nezlomily. Další pokusy už můžeme hůlky povolit (necháme volbu na žákovi).
Zdroj: vlastní
Osmička
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek, létající talíře 10ks, terčíky
- Časová náročnost: 30 minut
Učitel na ploše vyznačí dvě mety ve vzdálenosti asi 15 m, kolem těchto met vyjedeme stopu ve tvaru osmičky. V průsečíku osmičky stojí zády k sobě dva lyžaři bez holí. Každý po startu vyráží svým směrem s cílem projet odšlapováním celou osmičku. Vítězí ten, který projede průsečíkem stop ve středu osmičky jako první.
Můžeme hru modifikovat tak, že uděláme totéž s využitím holí, případně můžeme hru udělat jako soutěž družstvech, kdy vítěz každého rozjezdu získá pro své družstvo bod.
Zdroj: Koudela (2013)
Hry a cvičení na rozvoj techniky
Hry a cvičení na rozvoj techniky
Horolezec – výstup stranou či výstup stromečkem (stoupavým během)
- Prostředí: mírný svah na větší ploše nebo rovina
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 15 minut
Učitel/instruktor vyznačí start a cíl na svahu či alespoň mírném stoupání, kterou žák absolvuje výstupem stranou. Žáci se seřadí do řady a učitel dává jednoduché matematické příklady (či adekvátní znalosti žáků), na základě kterých žáci rozhodnou, jestli je výsledek lichý nebo sudý. Při sudém výsledku žáci stoupají výstupem stranou (3 kroky), při lichém stojí na místě. Pokud však žák vyrazí na liché číslo, sestoupí o 3 kroky zpět. Vyhrává ten, kdo protne první cílovou čáru nebo dokončí jednu z dalších modifikací dle úrovně žáků:
- Můžeme vyznačit cestou ze svahu zatáčky, které žák projede dle svých možností a cíl je až na místě, odkud vyrazil.
- Cvičení můžeme využít i v jiné části hodiny při výuce výstupu stromečkem (stoupavým během).
Inspirace: Lepková a kol. (2019)
Skokanský víceboj
- Prostředí: mírný svah, terénní vlna
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 20 minut
Učitel s žáky připraví provizorní skokanské můstky na mírném svahu s adekvátním dopadem. Soutěž může probíhat formou bodového hodnocení nebo družstev. Žáci poté soutěží v následujících disciplínách:
- o nejlepší doskok (můžeme měnit délku nájezdu),
- skoky s různými styly (délka skoku není rozhodující),
- skok s oporou o hůl,
- skok historický – ruce v upažení,
- skok s rukama v předpažení,
- skok do telemarku.
Modifikace: družstva, bodové ohodnocení 1-10.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)
Základní štafety
- Prostředí: volná plocha či stopa
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 15 minut
Učitel/instruktor rozdělí děti do družstev a rozmístí barevné terčíky na vzdálenost zhruba 30 metrů (dle uvážení). Družstva se postaví na startovní čáru, do zástupu za sebe. Žák vyrazí, otočí se na vyznačeném místě a jede zpět za družstvem, kde předá štafetu. Vyhrává nejrychlejší družstvo.
Štafety můžeme modifikovat dle uvážení na nespočet aktivit:
- běh střídavý bez holí,
- bruslení bez holí
- běh s jednou lyží bez holí,
- soupaž,
- běh stromečkem s holemi do mírného kopce
- komplexní pojení běhu na lyžích – běh střídavý a další způsoby.
Inspirace: Lepková a kol. (2019)
Ski házená
- Prostředí: volné prostranství
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 20 minut
Učitel žáky rozdělí na dvě družstva. Ve vymezeném území jsou metami označeny dvě branky. Každé družstvo se snaží položit míč do branky soupeře. Před každou brankou vyznačím území, na kterém se domácí hráč nesmí pohybovat. Házet můžeš odkudkoliv. Vyhrává družstvo s větším počtem bodů.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)
Semafor
- Prostředí: volná plocha, rovná či kopcovitá
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 15 minut
Učitel/instruktor vyznačí start a cíl. Žáci jsou seřazení v řadě a učitel je otočený čelem vzad. V ruce má dva praporky – červený a zelený. Při zvednutí zeleného praporku žáci vyrazí směrem k učiteli. Když ale začne učitel zvedat červený praporek, žáci se musí zastavit a zkamenět. Učitel se otáčí až po zhruba dvou vteřinách, aby dal žákům prostor k zastavení. Pokud žák nestojí bezchybně, musí udělat několik kroků zpět. Učitel se opět otáčí a současně zvedá zelený praporek, přičemž se žáci rozjíždí. Podstatou je nácvik rozjíždění a zastavování v pluhu. Hru ale můžeme i modifikovat tak, že žáci pojedou do mírného kopce a trénují stoupání, nebo naopak z mírného kopce, kdy trénují zastavování. Vyhrává ten, kdo se dotkne učitele.
Inspirace: Lepková a kol. (2019)
Hry na procvičování techniky bruslení
Hry na procvičování techniky bruslení
Osmička
- Již popsáno v kategorii „Hry na nácvik odšlapování“
Tahouni
- Prostředí: upravená stopa na rovině, volný prostor
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel vyznačí terčíky start a cíl (zhruba 15 metrů) na upraveném povrchu pro bruslení. Žáci se rozdělí do dvojic o podobné výkonnosti. Jeden je určený tahounem. Postaví se za druhého žáka a snaží se ro roztlačit. Po projetí cílem žáci dojedou zpět na start a prohodí se. Další variantou je odšlapování, kdy první ze dvojice mění směr odšlapováním do strany. Cvičení můžeme dále modifikovat přidáním hůlek, kdy tahoun bude táhnout druhého žáka pomocí hůlek (tahoun vepředu).
Inspirace: Koudela (2013)
Curling na běžkách
- Prostředí: upravená stopa na rovině
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 30 minut
Učitel vyznačí terčíky rozjezdovou plochu asi 15-20 metrů a dojezdovou čáru ve vzdálenosti asi 10 metrů. Žáci jsou rozdělení do dvou družstev a v rámci družstev do dvojic ve stejné výkonnosti. Jeden je určený tahounem, druhý kamenem. Obě družstva vyšlou dvojici na svoji stopu. Tahoun si stoupne za druhého žáka, který pouze stojí na místě a tlačí ho tlačí před sebou bruslením. Na konci rozjezdové plochy musí tahouni vypustit žáka (kámen), který by se měl samovolně zastavit před dojezdovou čárou. Bod získává to družstvo, které má kámen blíže k čáře (počítají se špičky bot). Tímto způsobem se vystřídají všichni žáci. Načež se dvojice prohodí. Po vystřídání se body sečtou a vyhrává družstvo s více body.
Je vhodné mít v družstvu zhruba 6 žáků, aby hra nebyla moc statická. Družstev můžeme mít například i 4 nebo 6 podle počtu žáků.
Zdroj: vlastní
Honičky na babu
Opět můžeme využít různé honičky na babu a jejich modifikace z kapitoly hry na zahřátí. Tentokrát ale budeme omezovat pohyb na bruslení.
Delší aktivity, hry a závody
Delší aktivity, hry a závody
Poslední výuková jednotka by měla poskytovat prostor pro dostatečné opakování získaných dovedností. Kromě komplexního pohybu na běžkách prostřednictvím jednotlivých způsobů můžeme zvolit i hry nebo závody, které využívají běžecké lyžování.
Štafety
- Prostředí: upravená stopa na rovině
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 30 minut
Učitel rozdělí žáky po 3-4 žácích do družstev a vyznačí terčíky start a cíl ve vzdálenosti zhruba 25 metrů (či dle uvážení). Tyto štafety zařazujeme ve chvíli, kdy už žáci prošli klasického běžeckého lyžování i bruslení. Cílem je vyzkoušet si všechny možné způsoby (střídavý běh dvoudobý, soupažný běh jednodobý, jednostranné bruslení, oba způsoby oboustranného bruslení).
Brännball na běžkách
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek, létající talíře 10ks, terčíky
- Časová náročnost: 30 minut
Učitel/instruktor rozdělí žáky na 2 družstva (chytače a házející) a určí hrací plochu s ochrannými zónami na obou kratších stranách. Házející se rozmístí s létajícími talíři v ochranné zóně, zatímco chytači zaujmou pozice v hracím poli. Na pokyn házející vrhají talíře do hracího pole a zároveň se snaží přeběhnout na druhou stranu přes pole, kde se chytači pokoušejí zachytit talíře. Chytači, kteří získají talíř, mohou vyřadit protihráče dotykem talíře. Hráči, kteří úspěšně přeběhnou na druhou stranu, se otočí a pokusí se vrátit zpět bez dotyku talíře. Tento postup se opakuje třikrát, poté se spočítají hráči, kteří se dokázali vyhnout chytačům, a jejich počet se převede na body. Poté se role mezi chytači a házejícími prohodí. Vyhrává tým s vyšším počtem bodů.
Zdroj: Koudela (2013)
Biatlon
- Prostředí: volná plocha, upravená stopa (nejlépe okruh) + menší okruh (i neupravený)
- Vybavení: lyže, hůlky, 5× gymnastické obruče, 15× tenisáky
- Časová náročnost: 45 minut
Učitelé/instruktoři připraví střelnici složenou z několika stanovišť, přičemž počet stanovišť odpovídá počtu družstev. Na každém stanovišti vyznačí čáru pro střelbu (hod) a umístí tam tři tenisové míčky. V závislosti na věku účastníků rozmístí do určité vzdálenosti gymnastické kruhy, které slouží jako terče. Nedaleko střelnice je vymezeno trestné kolo o délce 50 metrů. Účastníci jsou rozděleni do vyrovnaných družstev, přičemž každý člen zná své pořadí ve štafetě. Všichni první běžci se postaví na startovní čáru. Po startovním signálu oběhnou stanovený okruh a poté dorazí na střelnici, kde házejí tenisové míčky do kruhů. Za každý neúspěšný hod musí běžet jedno trestné kolo. Po dokončení střelby běží do cíle a předávají štafetu dotykem dalšímu členovi družstva. Vítězem se stává družstvo, které jako první dokončí celý závod.
Zdroj: Koudela (2013)
Závody v běžeckém lyžování
- Prostředí: upravená stopa, volná plocha
- Vybavení: lyže, hůlky, případně vybavení na stanoviště
- Časová náročnost: 30–120 minut
Poslední den můžeme zvolit i hromadný závod chlapců/dívek v běžeckém lyžování na několik disciplín, případně volným způsobem na adekvátní vzdálenost dle uvážení. Důležité je, ale žáci měli k dispozici příjemný terén a upravenou stopu. Doporučujeme žáky rozdělit i podle výukových skupin a zdatnějším vzdálenost zvýšit, jelikož časový rozdíl v absolvování trati bývá velmi značný.
Závod můžeme koncipovat jako ryze běžecký, ale můžeme ho pojmout i jako delší aktivitu s několika stanovišti, které žáci budou muset absolvovat. Stanoviště mohou být následující (podle počtu učitelů/instruktorů):
- hod sněhových koulí/tenisáků na terč
- hod sněhových koulí na pohyblivý cíl
- objet kruh na historických lyžích (alespoň 2 páry s řemínky)
- znalostní otázky na bodové hodnocení
Zdroj: vlastní
Orientační běh dvojic na běžeckých lyžích
- Prostředí: volná plocha, upravená a neupravená stopa – musí být vhodná síť cest, které je možné projet na běžkách, či větší členitá zasněžená louka
- Vybavení: lyže, hůlky, předem připravená mapa, malé orientační lampiony (nebo krepové papíry s čísly atd.), improvizované mapníky (A4 euroobal se šňůrkou na krk), dobrovolně buzola do dvojice
- Časová náročnost: 180 minut (dopoledne/odpoledne) podle časového limitu
Poměrně náročnou aktivitou na přípravu, která ale poskytuje adekvátní dobrodružství, představuje orientační běh dvojic na běžeckých lyžích. Učitel však musí předem vytipovat místo, kde se běh uskuteční a připravit i mapu (s vyznačeným startem, cílem a kontrolami s volným pořadím) a záznamový papír pro kleště (či zápis čísel nebo odpovědí propiskou). Kontroly mohou být jak číselné, tak mohou spočívat i ve znalostních otázkách (první pomoc, pohyb v krajině, historie lyžování, lyžařské vybavení…).
Jelikož se jedná o orientační běh, kde žáci nejsou pod přímým dozorem učitele (záleží na terénu), musíme dbát na bezpečnost. Všichni žáci musí mít uložené číslo na učitele pro případ nouze a stažené mapové podklady pro danou oblast. Zároveň je vhodné večer před orientačním během žáky s mapami seznámit a naučit je s nimi pracovat prostřednictvím večerní přednášky o pohybu v přírodě pomocí mapy, případně i s využitím buzoly.
Žáky necháme rozřadit do dvojic (nebo dvojice vytvoříme podle uvážení), napíšeme startovní čas na mapu a vypouštíme po dvojicích v rozestupech. Kategorie pro vyhlášení mohou být chlapci/dívky/smíšené dvojice atp. podle složení účastníků.
Ukázka mapových podkladů pro lyžařský kurz 2. stupně na Benecku (pro nedostatek sněhu běžecký).
Zdroj: vlastní
Běžecká rallye
- Prostředí: volné prostranství a terén
- Vybavení: lyže, hůlky, obruče, mety pro vytyčení trasy, míč
- Časová náročnost: 30 minut
V terénu a volném prostranství učitelé vytyčí trať a připraví různá stanoviště, která žáci absolvují. Trať postupně absolvují všichni žáci zadaným způsobem běhu nebo přesunu a při jejím zdolávání plní na stanovištních zadané úkoly.
Úkoly na obratnost:
- přeběh krátkého úseku s míčem sevřeným nohama,
- přenos sněhových koulí na vodorovných holích bez přidržování rukama,
- hod koulí do vodorovného terče.
Úkoly na tvořivost:
- složit verš obsahující název místa, kde se nacházíme,
- vybudovat zvíře ze sněhu,
- vyšlapat do sněhu květinu,
- vytvořit sněhovou plastiku.
Úkoly na odhad:
- jaký má obvod určený strom,
- donést jeden kilogram sněhu,
- určit nadmořskou výšku,
- odhadnout počet stromů v daném úseku,
- kolik je v údolí lyžařských vleků.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)