Hry a cvičení na rozvoj techniky

Horolezec – výstup stranou či výstup stromečkem (stoupavým během)

  • Prostředí: mírný svah na větší ploše nebo rovina
  • Vybavení: lyže bez hůlek
  • Časová náročnost: 15 minut

Učitel/instruktor vyznačí start a cíl na svahu či alespoň mírném stoupání, kterou žák absolvuje výstupem stranou. Žáci se seřadí do řady a učitel dává jednoduché matematické příklady (či adekvátní znalosti žáků), na základě kterých žáci rozhodnou, jestli je výsledek lichý nebo sudý. Při sudém výsledku žáci stoupají výstupem stranou (3 kroky), při lichém stojí na místě. Pokud však žák vyrazí na liché číslo, sestoupí o 3 kroky zpět. Vyhrává ten, kdo protne první cílovou čáru nebo dokončí jednu z dalších modifikací dle úrovně žáků:

  • Můžeme vyznačit cestou ze svahu zatáčky, které žák projede dle svých možností a cíl je až na místě, odkud vyrazil.
  • Cvičení můžeme využít i v jiné části hodiny při výuce výstupu stromečkem (stoupavým během).

Inspirace: Lepková a kol. (2019)

Skokanský víceboj

  • Prostředí: mírný svah, terénní vlna
  • Vybavení: lyže bez hůlek
  • Časová náročnost: 20 minut

Učitel s žáky připraví provizorní skokanské můstky na mírném svahu s adekvátním dopadem. Soutěž může probíhat formou bodového hodnocení nebo družstev. Žáci poté soutěží v následujících disciplínách:

  • o nejlepší doskok (můžeme měnit délku nájezdu),
  • skoky s různými styly (délka skoku není rozhodující),
  • skok s oporou o hůl,
  • skok historický – ruce v upažení,
  • skok s rukama v předpažení,
  • skok do telemarku.

Modifikace: družstva, bodové ohodnocení 1-10.

Zdroj: Brtník, Neumann (1999)

Základní štafety

  • Prostředí: volná plocha či stopa
  • Vybavení: lyže bez hůlek
  • Časová náročnost: 15 minut

Učitel/instruktor rozdělí děti do družstev a rozmístí barevné terčíky na vzdálenost zhruba 30 metrů (dle uvážení). Družstva se postaví na startovní čáru, do zástupu za sebe. Žák vyrazí, otočí se na vyznačeném místě a jede zpět za družstvem, kde předá štafetu. Vyhrává nejrychlejší družstvo.

Štafety můžeme modifikovat dle uvážení na nespočet aktivit:

  • běh střídavý bez holí,
  • bruslení bez holí
  • běh s jednou lyží bez holí,
  • soupaž,
  • běh stromečkem s holemi do mírného kopce
  • komplexní pojení běhu na lyžích – běh střídavý a další způsoby.

Inspirace: Lepková a kol. (2019)

Ski házená

  • Prostředí: volné prostranství
  • Vybavení: lyže bez hůlek
  • Časová náročnost: 20 minut

Učitel žáky rozdělí na dvě družstva. Ve vymezeném území jsou metami označeny dvě branky. Každé družstvo se snaží položit míč do branky soupeře. Před každou brankou vyznačím území, na kterém se domácí hráč nesmí pohybovat. Házet můžeš odkudkoliv. Vyhrává družstvo s větším počtem bodů.

Zdroj: Brtník, Neumann (1999)

Semafor

  • Prostředí: volná plocha, rovná či kopcovitá
  • Vybavení: lyže bez hůlek
  • Časová náročnost: 15 minut

Učitel/instruktor vyznačí start a cíl. Žáci jsou seřazení v řadě a učitel je otočený čelem vzad. V ruce má dva praporky – červený a zelený. Při zvednutí zeleného praporku žáci vyrazí směrem k učiteli. Když ale začne učitel zvedat červený praporek, žáci se musí zastavit a zkamenět. Učitel se otáčí až po zhruba dvou vteřinách, aby dal žákům prostor k zastavení. Pokud žák nestojí bezchybně, musí udělat několik kroků zpět. Učitel se opět otáčí a současně zvedá zelený praporek, přičemž se žáci rozjíždí. Podstatou je nácvik rozjíždění a zastavování v pluhu. Hru ale můžeme i modifikovat tak, že žáci pojedou do mírného kopce a trénují stoupání, nebo naopak z mírného kopce, kdy trénují zastavování. Vyhrává ten, kdo se dotkne učitele.

Inspirace: Lepková a kol. (2019)