Hry na zahřátí slouží pro zahřátí organismu ve chvíli, kdy potřebujeme žáky aktivovat a případně zpestřit výuku lyžování. Jedná se většinou o hry běhací, které můžeme absolvovat buď bez lyží, nebo s lyžemi, což může být i největší změnou. První den můžeme lyže ještě odložit (dle rozdělení žáků). Další den můžeme vyzkoušet hru na babu s lyžemi nebo využít vhodnou hru z jiné kategorie, protože každý pohyb na lyžích, který žák absolvuje mu přidává na zkušenosti a trénuje rovnováhu a pohyb na lyžích.
Molekuly na běžkách
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Jedná se o známou hru molekuly, kdy žáci jsou rozmístěni na volné ploše na lyžích a bez hůlek. Učitel zahlásí číslo od dvou do pěti (podle poštu žáků). Děti se seskupí do hloučků podle vyhlášeného čísla.
Zdroj: vlastní
Kontinenty – kámen, nůžky, papír
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel zapíchne 5 hůlek do pětiúhelníku ve vzdálenosti asi 10 metrů. Jednotlivé hůlky určují kontinenty, po kterých budou žáci běhat. Začínají na první domovské hůlce, které můžeme říkat třeba Antarktida. Hrají v jakýchkoliv dvojicích kámen, nůžky, papír a výherce se posouvá na další kontinent (po směru hodinových ručiček nebo proti), kde opět hraje s jakýmkoliv jiným žákem. Pokud vyhraje, posouvá se na další kontinent, ale pokud prohraje, musí se o jeden kontinent vrátit. Pokud se dostane až na domovský kontinent, započítává si bod a hraje znovu. Žáci si body počítají sami. Hru ukončíme po zhruba 5–10 minutách dle toho, jak moc žáky baví. Vyhrává žák s co největším počtem bodů.
Zdroj: vlastní
Modifikace her na babu
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Při této hře musíme mít vhodné podmínky, volíme volné prostranství s dostatečnou plochou, která by měla být vymezená hůlkami či jinak zřetelnou formou. Můžeme volit hned několik variant, které lze v průběhu hry střídat pro zpestření.
- Klasická hra na babu: Chytá jeden či dva hráči se změnou při chycení.
- Na Mrazíka: při chycení žák zmrzne a pokračuje ve hře po osvobození prostřednictvím jiného hráče (objede kolem dokola, udělají spolu několik dřepů, vyřeší matematický příklad apod.).
- Do řady: Chycený se chytá za ruku a tvoří řadu žáků, která se nesmí rozpojit a chytá společně další hráče. Hra končí chycením posledního žáka.
- Pneumatiky: Vybereme 1
Na čerty
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek, krepový papír
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel/instruktor rozdá žákům ocásky z krepového papíru, které si žáci zastrčí tak, aby ocásek koukal zhruba 30 cm. Hráči hrají na předem vytyčeném území. Účelem je ukrást co nejvíce ocásků spoluhráčů.
Hru je vhodné hru koncipovat tak, aby všichni hrály po celou dobu hry, tzn. vymezit pravidla následujícím způsobem: hráč pokračuje i bez ocásku, vyhrává po ukončení hry instruktorem ten, kdo sesbíral co největší počet.
Zdroj: vlastní
Červení a bílí
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek, krepový papír
- Časová náročnost: 10 minut
Učitel rozdělí obdélníkové hřiště na dvě poloviny a ve vzdálenosti 2 metry od středové čáry jsou na obou stranách vyznačené čáry, na kterých stojí žáci zády k době (nebo bokem). Učitel vyvolává červení/bílí a družstva na to reagují. Pokud zvolá červení, začnou pronásledovat bílé, kteří se snaží uprchnout za hranice hřiště. Délku hřiště určujeme podle vyspělosti lyžařů a zkušenosti v průběhu hry. Za každého chyceného má družstvo bod. Po skončení vyhrává družstvo s vyšším počtem bodů.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)
Cestičky
- Prostředí: volná plocha, neupravený terén
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 15 minut
Určení žáci (cestáři) vyšlapou cestičky pomocí lyží ve sněhu, ostatní je následují. Cestáři mohou být kreativní a cestičky různě proplétat. Jakmile jsou cesty hotové, začíná hra. Jedná se o klasickou honičku s vyřazováním anebo trestem (5 dřepů k navrácení do hry) s předem určenými chytači. Nikdo si však nesmí zkracovat cestu tím, že by přeskočil z jedné pěšinky na druhou, aby unikl chytači.
Zdroj: Koudela (2013)
Sněhové koule
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 15 minut
Nejdříve všichni žáci udělají dostatek sněhových koulí na startovní čáru. Učitel/instruktor rozdělí žáky do dvou družstev a označí i cílovou čáru (například 50 metrů). Jedno družstvo se seřadí před startovní čáru (bez hůlek) a po odstartování bude do ukončení hry instruktorem převážet sněhové koule. Všichni převozí sněhové koule zpět na startovní čáru, případně se startovní s cílovou čárou prohodí, načež se družstva vymění a celý proces se opakuje. Vyhrává družstvo, které převezlovíce sněhových koulí.
Inspirace: Lepková a kol. (2019)
Lanovka
- Prostředí: volná plocha (rovinatá)
- Vybavení: lyže bez hůlek, dostatečně dlouhé lano (2×), mety
- Časová náročnost: 15 minut
Učitel rozdělí žáky na 2 družstva a umístí startovní a cílovou metu v poloviční délce lana. Družstva dostanou za úkol se rozdělit na poloviny, přičemž jedna polovina jede na startovní čáru, druhá na cílovou. Mezi sebou mají natažené lano. Cílem hry je, aby se žáci postupně ve skupině na laně přetáhli k cílové metě tak, aby žáci, kteří byli na startu, skončili v cíli a naopak. Lano musí být umístěné tak, aby jeho polovina byla u startu a konec lana v cíli. Hra začíná tak, že žáci z cíle týmově vytáhnou k sobě žáka ze startu, který se drží lana. Další žák z cíle se chytí středu lana a nechá se přetáhnout žáky ze startu do jejich skupiny. Hra končí ve chvíli, kdy jsou všichni žáci ze startu v cíli a naopak. Vyhrává rychlejší družstvo.
Zdroj: Brtník, Neumann (1999)
Bum
- Prostředí: volná plocha
- Vybavení: lyže bez hůlek
- Časová náročnost: 10 minut
Žáci jsou rozmístění v kruhu, učitel je ve středu. Žáci jedou v kruhu a učitel může dávat několik povelů. Na povel „bum“ žáci spadnou na vnější stranu kruhu. Na povel „změna“ se musí otočit a pokračovat v opačném směru a na povel „dřep“ udělají rychlý dřep a pokračují v jízdě. Můžeme přidat i povel „po jedné“, kdy žáci budou odšlapovat vnější lyží z kruhu a povel „otočka“, kdy se otočí o 360°.
Hru doporučujeme zařadit na konec vyučovací jednotky, aby žáci nebyli promáčení.
Inspirace: Lepková a kol. (2019)