Zábava je klíčovým aspektem při výuce běžeckého lyžování s dětmi, protože právě ona vytváří přirozenou motivaci a přispívá k rozvoji pozitivního vztahu k této aktivitě. Prostřednictvím hravých a poutavých činností se děti nejen snáze zapojují do výuky, ale také si budují trvalý zájem o běžecké lyžování. Důležité je přizpůsobit metody výuky věku a schopnostem dětí, aby byly úkoly nejen zábavné, ale zároveň přiměřeně náročné, což pomáhá rozvíjet jejich dovednosti a sebedůvěru.
Herní činnosti je na druhém stupni vhodné kombinovat s praktickými cvičeními na rozvoj techniky. Takové spojení nám nabídne sotatečně atraktivní výuku, přičemž můžeme prostor mezi hrami vyplnit cvičeními dle cíle vyučovací jednotky.
Výuka běžeckého lyžování v českém prostředí téměř výhradně podléhá metodice a didaktice vycházející z České školy lyžování a je s výukou lyžování úzce spojena. ČŠL obsahuje strukturu a výukový postup specifický pro podmínky lyžování na našem území. Začíná všeobecnou lyžařskou průpravou, která je totožná pro sjezdové i běžecké lyžování, následovaná specializovanou průpravou pro běh na lyžích. Specializovaná průprava se dále dělí na 2 etapy, kdy dělení etap má totožné členění ve výuce sjezdového i běžeckého lyžování. Z hlediska vývojového členění rozděluje vyučovací proces na dvě etapy: etapu základního lyžování a etapu závodního lyžování. Etapa základního lyžování se opět dále rozděluje na 2 etapy: 1. část etapy základního lyžování a 2. část etapy základního lyžování. Etapu závodního lyžování vynecháme, jelikož relevantní pro výuku na ZŠ je pouze všeobecná lyžařská průprava a specializovaná lyžařská průprava.
